41 de persoane au absolvit programul de validare a competențelor la profesia de îngrijitor/oare de copii, organizat în incinta Colegiului „Alexei Mateevici” din Chișinău. Timp de două luni, beneficiarii programului au avut lecții teoretice și practice pentru formarea competențelor profesionale legate de: îngrijirea copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-11 ani, dezvoltarea emoțională și comportamentală a acestora, nutriția, siguranța, integrarea în societate, asigurarea igienei, acordarea primului ajutor medical sau a altor îngrijiri medicale destinate copiilor cu dizabilități sau cu afecțiuni curente și alte competențe necesare pentru această profesie.
După finalizarea programului, participanților li s-a înmânat un certificat de validare a competențelor profesionale. Documentul este recunoscut și la nivel internațional.
„Programul de formare profesională pentru adulți pentru profesia de îngrijitor/oare de copii, care a fost inițiat în luna martie, a fost finalizat cu prima promoție de bone și ține de crearea unei generații de bone nu doar responsabile de îngrijirea sănătății și bunăstării copilului, ci și capabile să organizeze activități creative și de relaxare care să îmbunătățească confortul, educația și dezvoltarea copilului. Ne dorim bone care să stabilească corect alimentația acestuia, să fie capabile să-i acorde primul ajutor medical în caz de necesitate și să contribuie la dezvoltarea lui personală. Fiecare părinte trebuie să fie sigur că copilul său se află în grija unui specialist, care deține competențele necesare în domeniu”, a subliniat Marcelina Baleca, șefă a Serviciului învățare pe tot parcursul vieții, prezentă la evenimentul de înmânare a certificatelor de competență profesională.
„Acesta este primul curs acreditat despre îngrijirea copiilor finanțat de PNUD Moldova și este dedicat persoanelor care doresc să obțină o calificare în domeniu și să muncească în mod legal și profesionist. Fiecare părinte știe cât de dificil este să își lase copilul în grija altcuiva, fie pentru că merge la muncă, fie are nevoie de timp pentru sine. Este important ca părinții să aibă încrederea că o persoană profesionistă va avea grijă de copil și va ști cum să îi împlinească nevoile”, a menționat Ana Moraru, manageră componentă politici la PNUD Moldova.
În prezent, 13 centre de validare oferă posibilitatea cetățenilor rezidenți și migranților reveniți în țară să-și certifice competențele profesionale, dobândite la locul de muncă sau în alte contexte de educație nonformală și informală. Beneficiarii pot alege una sau mai multe din cele 92 de meserii din domeniile: construcții, alimentație publică, educație, ecologie, industrie textilă, industria frumuseții, transport, IT, energie regenerabilă.
Persoanele care doresc să își evalueze cunoștințele sau companiile care vor să ofere posibilitatea de certificare angajaților săi, trebuie să achite o taxă care variază de la 1600 la 3000 de lei, în funcție de domeniul și numărul de competențe calificate.
Programul de validare a competențelor profesionale a fost inițiat în 2019 de Ministerul Educației și Cercetării, în cadrul proiectului PNUD „Migrație și dezvoltare locală”, implementat cu sprijinul financiar al Guvernului Elveției, în parteneriat cu Organizația Internațională a Migrației, Misiunea în Republica Moldova.